تبلیغات
رمضانیه - پرخوری و بدخوری علت اصلی عوارض روزه داری است
پرخوری و بدخوری علت اصلی عوارض روزه داری است
نظرات |


اصول تغذیه مناسب در ماه مبارك رمضان،

پرخوری و بدخوری علت اصلی عوارض روزه داری است

تهران - مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت :پرخوری و بدخوری علت اصلی عوارض روزه داری است كه اكثر افراد پس از ماه مبارك رمضان دچار افزایش وزن و بیماری گوارش می شوند كه ناشی از عدم اصول تغذیه مناسب روزه داری است .

1391/04/26 - 10:06

به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، زهرا اباصلتی افزود : تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.

وی اظهارداشت : مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد.مثلا اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم كه مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان كافی، ایجادسنگ های مجاری ادراری را بسیار افزایش می دهد.

اباصلتی اضافه كرد : مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی كافی نیست، بلكه در كنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده كرد تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت كه مصرف زیاد غذاهای پروتئینی موجب تشنگی می شود.

وی درباره كودكان و نوجوانانی كه برای اولین بار روزه می گیرند، اظهار داشت: باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار كافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف كنند.

اباصلتی افزود: بسیاری از افراد طی این ماه به لحاظ تغذیه دچار بد خوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط می كنند به گونه ای كه ممكن است، حتی وزن فردی كاهش یافته، اما میزان چربی خون افزایش یابد.

به گفته وی علت اصلی این مشكلات افراط در مصرف شیرینی جات است چون شیرینی جات، مواد قندی و چربی ها، به راحتی سلامت مصرف كنندگان را با خطر مواجه می كند.

وی گفت: در ماه مبارك رمضان باید از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ كرده به شدت خودداری كرد، چون برخلاف آنچه كه مردم گمان می كنند كه در ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد كم می شود در بسیاری موارد مشاهده شده كه پس از ماه رمضان نه تنها باعث كاهش وزن نشده، بلكه موجب افزایش وزن و چربی هم می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود:مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار باعث بی اشتهایی در هنگام سحر می شود، چون هضم چربی ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی تراست، استفاده از خوراكی ها و مواد غذایی تا دیر وقت و به تأخیر انداختن زمان خواب، موجب بی اشتهایی و بی حوصلگی هنگام سحر می شود.

وی گفت : اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود مشكلی برای وعده سحر ایجاد نخواهد شد.

دكتر زهرا اباصلتی خاطر نشان كرد: اگر روزه به شیوه مناسب انجام نشود یعنی رژیم غذایی به گونه ای باشد كه كالری بیش از حد ممكن وارد بدن شود، به طور حتم به بدن آسیب می رسد.

وی یاد آور شد : اگر روزه داری به شیوه صحیح انجام شده باشد، می تواند با كاهش كالری در بدن، نوع خوب كلسترول یا HDL را در بدن افزایش می دهد و موجب كاهش كلسترول بد یا LDL شود. در غیر این صورت كلسترول بد خون افزایش می یابد.



نویسنده : رمضانیه
تاریخ : شنبه 15 تیر 1392
زمان : 09:56 ق.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
sonjacanedo.weebly.com دوشنبه 1 خرداد 1396 11:33 ب.ظ
I'm not sure where you are getting your info, but good topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for excellent information I was looking for this info for my mission.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.