تبلیغات
رمضانیه - آراسـتـن سـفـره رمـضـان
آراسـتـن سـفـره رمـضـان
نظرات |

روزه د اران باید مصرف مواد نشاسته ای و گوشت به صورت خورش، مرغ آب پز و ... و همچنین سبزی و میوه را د ر وعد ه غذایی سحر بگنجانند .
آراسـتـن سـفـره رمـضـان

روزه د اران باید مصرف مواد نشاسته ای و گوشت به صورت خورش، مرغ آب پز و ... و همچنین سبزی و میوه را د ر وعد ه غذایی سحر بگنجانند .

روزه د اران باید د ر وعد ه سحر سعی کنند غذایی مشابه ناهار را مصرف کنند و ازخورد ن غذاهای شور، غذاهایی که د ر طول روز تشنگی را افزایش می د هد (مانند قورمه سبزی، کباب، کنسرو ماهی و ...) و غذاهای سرخ و کباب شد ه پرهیز کنند .

وی با بیان اینکه غذاهای د یرهضم و نفاخ د ر سحر سبب بروز د ل د رد و ناراحتی گوارشی د ر طول روز می شوند ، عنوان می کند : غذاهای حاوی حبوبات و یا غذاهای سرخ شد ه از غذ اهای د یرهضم هستند و غذاهای پخته شد ه مانند پلو، خورش یا غذاهای آب پز، سبزیجات و سالاد د ر رد ه غذاهای زود هضم قرار د ارند که بهتر است د ر وعد ه سحر استفاد ه شوند .

روشن پور با اشاره به این که مواد بسیار شیرین مثل زولبیا و بامیه د ر وعد ه سحر باعث ایجاد تشنگی د ر طول روز می شوند ، می گوید : این مواد ممکن است مشکلاتی از قبیل بی حالی و کم حوصلگی را نیز برای فرد به د نبال د اشته باشد .

این کارشناس ارشد تغذیه اضافه می کند : صرف غذا د ر سحری و خورد ن مواد قند ی پس از آن از گرسنگی د ر طول روز پیشگیری می کند .

روشن پور با بیان این که باید د ر مصرف مواد غذایی حد اعتد ال رعایت شود ، افت فشار و قند خون، حالت تهوع، ضعف و یبوست را از علائم کم خوری یا د رست نخورد ن غذا و عد م مصرف مایعات کافی و فعالیت د ر سحر و بعد از آن می د اند .

وی تصریح می کند : افراد ی که به هر د لیلی میل به خورد ن سحری ند ارند ، افطاری و شام را با هم مصرف کنند ( یا با یک فاصله زمانی کوتاه) و سپس یک ساعت و نیم تا د و ساعت قـبل از خواب شبانه وعد ه سحر را میل کنند .

روشن پور استفاد ه از سبزی و میوه جات مثل خیار یا هند وانه را برای برطرف کرد ن تشنگی د ر طول روز توصیه می کند و می گوید د ر وعد ه افطار از نوشید ن زیاد آب بپرهیزید .

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم های د رمانی می گوید : بهتر است د ر ابتد ای افطار، آب ولرم و چند عد د خرما میل شود ، زیرا استفاد ه از مایعات و خورد ن خرما، آب و قند از د ست رفته بد ن را جبران می کند .

وی د ر اد امه بر پرهیز از مایعات سرد و یا بسیار گرم تاکید می کند و می افزاید : نان و پنیر و گرد و، شیر یا فرنی، حلوا و شله زرد

( کم چرب)، مواد مناسبی هستند که می توان پس از مصرف آب ولرم و خرما، از آنها برای متعاد ل کرد ن انرژی بد ن د ر وعد ه افطار استفاد ه کرد .

روشن پور، نوشید ن بیش از حد آب د ر افطار را کار د رستی نمی د اند و د ر این باره می گوید : نوشید ن بیش از حد مایعات و آب، نفخ و د ل د رد را د ر فرد ایجاد کرد ه و اشتها نسبت به غذا را کم می کند . همچنین فرد را با ضعف، سرگیجه و بی حالی مواجه خواهد کرد .

وی تاکید می کند : مصرف غذاهای سنگین و سرخ شد ه د ر افطار به سرعت معد ه را پر می کند ، باعث کاهش اشتها و جلوگیری از د ریافت مواد غذایی می شود و سوء تغذیه، نفخ، زخم معد ه و سوزش سرد ل را به همراه د ارد .

روشن پور می افزاید : روزه د اران د ر صورت تمایل د ر وعد ه افطار برای جبران کمبود قند خون بد ن می توانند از مقد ار کمی زولبیا و بامیه استفاد ه کنند ، ولی جایگزین بهتر این ماد ه غذایی، مصرف خرما، حلوا و شله زرد است.

وی با توصیه براین که د ر حد فاصل بین افطار تا سحر بهتر است مایعاتی همچون آب، چای و یا شیر با رعایت اعتد ال مصرف شود ، خاطرنشان می کند : این امر می تواند مقد ار مایعات از د ست رفته بد ن را به حد تعاد ل نزد یک کند . وی ماست، خیار، چای، میوه و مقد ار کمی سالاد را منابع مهمی برای تامین آب مورد نیاز بد ن د ر وعد ه های سحر و افطار می د اند و می افزاید : مصرف آبمیوه د ر ماه مبارک رمضان الزامی نیست و مکمل و جایگزین خوبی هم برای آب از د ست رفته بد ن محسوب نمی شود ، بهتر است به جای مصـرف آبمیوه از میـوه های آبـد ار استفاد ه کرد .

روشن پور، بهترین تنقلات را آجیل بی نمک می داند و می گوید : مصرف تنقلات د ر رمضان هر چند ضرورت ند ارد ولی با این وجود مانعی نیز برای مصرف کم آنها وجود ند ارد و می توان د ر حد بسیار کم از این مواد د ر طول افطار تا سحر استفاد ه کرد .

وی با بیان اینکه فاصله د و تا سه ساعته بین افطار تا شام باید حفظ شود ، می گوید : این فاصله زمانی باعث می شود مقد ار آب و قند بد ن طبیعی شد ه و فرد برای د ریافت زیاد غذا ولع ند اشته باشد .

روشن پور می افزاید : رعایت نکرد ن این فاصله باعث می شود فرد نتواند اشتهای خود را کنترل کند و د ر اثر پرخوری، مبتلا به سوء هاضمه، نفخ و د ل د رد شود .

این کارشناس ارشد تغذیه می گوید : د ر وعد ه شام، مصرف غذاهای سبکی مانند آنچه که د ر غیر از ماه رمضان مصرف می شود باید د ر جد ول غذایی افراد خانواد ه گنجاند ه شود .

روشن پور با اشاره به این که د ریافت انرژی و کالری د ر رمضان د ر تمام رد ه های سنی به خصوص نوجوانان و جوانان با د یگر ماه ها تفاوتی ند ارد ، خاطرنشان می کند : تنها تفاوت این است که د ر این ماه، توزیع د ریافت انرژی به سه وعد ه افطار، شام و سحر تغییر می کند .

وی با تاکید بر علاقه مند ی نوجوانان و جوانان به فست فود ها اشاره می کند و می گوید : چنانچه این افراد ، علاقه به خورد ن فست فود د ارند باید این مواد را د ر وعد ه شام استفاد ه کنند نه سحر.

روشن پور، مصرف مایعات کافی، میوه، ماست و خیار را به همراه غذا از توصیه های تغذیه ای رمضان برای سالمند ان عنوان می کند و می گوید : مصرف مایعات به مقد ار کافی، حجم لوله های د فعی را زیاد می کند و از بروز یبوست (به عنوان مشکل شایع سالمند ان) جلوگیری می کند .

وی با اشاره به وضعیت بیماران د یابتی د ر رمضان می گوید : روزه د اری برای بیماران د یابتی تیپ د و با رعایت اصول تغذیه ای و تحت نظر پزشک بلامانع است، منتهی کسانی که به د لیل روزه د اری ممکن است ضعف عمومی شان بیشتر شود ، روزه گرفتن بر آنها واجب نیست.این مطلب د ر مورد بیماران د یابتی وابسته به انسولین و د یابت د وره بارد اری که انسولین تزریق می کنند ، نیز صاد ق است



:: برچسب‌ها: vlqhk92 , ramadan2013 ,
نویسنده : رمضانیه
تاریخ : چهارشنبه 19 تیر 1392
زمان : 09:33 ق.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How do you get rid of Achilles tendonitis? شنبه 14 مرداد 1396 08:47 ب.ظ
It's very straightforward to find out any topic on net as compared to books,
as I found this article at this website.
dannadeaville.wordpress.com یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 04:29 ق.ظ
I'm now not positive where you're getting your info, but great topic.
I needs to spend a while finding out more or working out more.
Thanks for great info I was in search of this info for my mission.
BHW چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 05:02 ب.ظ
It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy.

I've read this put up and if I may I wish to recommend you few attention-grabbing things or tips.

Maybe you can write subsequent articles referring to this
article. I want to read more issues about
it!
BHW شنبه 2 اردیبهشت 1396 05:09 ب.ظ
Awesome things here. I'm very glad to peer your post.

Thank you a lot and I'm taking a look ahead to touch you.

Will you please drop me a e-mail?
BHW شنبه 26 فروردین 1396 02:29 ب.ظ
Its such as you read my thoughts! You seem to
understand so much approximately this, such as you wrote the
guide in it or something. I think that you can do with some % to drive the message house
a little bit, but instead of that, that is magnificent blog.
A fantastic read. I'll certainly be back.
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 08:10 ق.ظ
I must thank you for the efforts you've put in writing this site.
I'm hoping to see the same high-grade blog posts by you in the future as well.
In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own site now ;)
manicure یکشنبه 20 فروردین 1396 10:48 ق.ظ
A motivating discussion is worth comment. I think that
you need to write more about this subject matter,
it may not be a taboo matter but typically people don't speak about these issues.

To the next! Many thanks!!
manicure چهارشنبه 9 فروردین 1396 09:14 ب.ظ
Hello i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this paragraph i
thought i could also create comment due to this good piece of writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.