تبلیغات
رمضانیه - دانستنی‌های غذایی برای روزه گیران
دانستنی‌های غذایی برای روزه گیران
نظرات |

 در ماه مبارك رمضان، رژیم غذایی روزه‌دار باید با سایر ماه‌ها چندان تفاوتی نداشته باشد. حتی در صورت امكان نیز باید ساده‌تر باشد تا بتوان از برخی حالت‌های طبیعی كه ممكن است در ماه رمضان به دلیل تغییر شرایط تغذیه‌ای و زندگی در برخی افراد ایجاد شود به دور ماند.

از این‌رو، در اینجا به برخی از این موارد و علل بروز آن كه بیشتر بر اثر عدم رعایت نكات تغذیه‌ای ایجاد می‌شود، اشاره می‌كنیم.

تشنگی: تشنگی یكی از عواملی است كه در طول روزه‌داری خصوصا در روزهای اولیه آن هم در فصل گرما ایجاد می‌شود. بنابراین باید از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهایی كه منجر به تشنگی می‌شوند نظیر: بادمجان، فلفل، كله پاچه، سیراب شیردان، تنقلات بسیار شور و شیرین، ادویه‌جات و همچنین سبزی خوردن در وعده سحری كه در طول روز منجر به تشنگی می‌شود، دوری كنید.

سوء هاضمه: غذاهای سرخ شده و پرچرب، غذاهای حاوی قند زیاد، پرخوری هنگام سحر، غذاهای تند و غذاهایی كه ایجاد نفخ و شكم درد می‌كنند، می‌توانند منجر به سوء هاضمه شوند. از این‌رو، اجتناب از زیاده‌خوری ، نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی یا آب و پرهیز از نوشابه‌های گازدار و غذاهای پرچرب به رفع این عارضه كمك شایانی می‌كنند.

یبوست: مصرف كربوهیدرات‌های تصفیه شده و مواد غذایی فاقد فیبر از علل عمده بروز یبوست است. یبوست می‌تواند باعث ایجاد بواسیر و شقاق‌های دردناك مقعد شود كه منجر به نفخ شكم نیز می‌شود. بنابراین اجتناب از مصرف شیرینی‌جات و افزایش مصرف آب، شیر، میوه‌های پرفیبر و نان‌های سبوسدار مانند سنگك، جو و چاودار‌ و همچنین استفاده از خورش‌های ملین و سبزی‌دار و سالاد در وعده افطار و سحر می‌تواند در رفع یبوست بسیار موثر باشد.

سردرد: عدم مصرف كافئین، انجام كار زیاد در طول روز، گرما و كم‌خوابی می‌تواند از علل زمینه‌ساز بروز سردرد شود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود می‌تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود. لذا، استراحت و كار سبك می‌تواند از بروز این عارضه كه معمولا در روزهای اولیه ماه مبارك رخ می‌دهد، جلوگیری كند.

افت فشار خون: مصرف كمتر مایعات و كاهش مصرف نمك در طول روز می‌تواند در برخی افراد مستعد، منجر به كاهش فشار خون كه ممكن است با عواملی نظیر ضعف، خستگی، كم شدن انرژی و سرگیجه خصوصا هنگام برخاستن و ظاهر رنگ‌پریده اتفاق افتد، همراه باشد، لذا بهترین راه برای رفع این معضل آن است كه تا حد امكان به مكان‌های گرم نروید و در فاصله افطار تا سحر مصرف مایعات را افزایش دهید.

كاهش قند خون: خوردن مقدار زیاد قند مانند حلوا، زولبیا، بامیه، شله‌زرد و چای شیرین خصوصا هنگام سحر باعث می‌‌شود كه بدن مقدار زیادی انسولین ترشح كند و در نتیجه باعث افت قند خون می‌شود كه از علائم آن می‌توان به ضعف، سرگیجه، كاهش تمركز، تعریق زیاد، احساس لرز، سردرد و تپش قلب اشاره كرد. بنابراین با خوردن غذاهای فیبری و میوه‌ها هنگام سحر و محدود كردن نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی قند زیاد می‌توان به رفع این مشكل كمك كرد.

انقباضات عضلانی: در اثر مصرف ناكافی غذاهای حاوی كلسیم، منیزیم و پتاسیم نظیر: میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت و خرما، انقباضات ناگهانی و دردناك عضلانی در برخی افراد مستعد، ایجاد می‌گردد. لذا در این خصوص با پزشك خود مشورت كنید.



:: مرتبط با:
نویسنده : رمضانیه
تاریخ : جمعه 14 تیر 1392
زمان : 11:16 ب.ظ
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
http://vandenacre162.jimdo.com/ دوشنبه 1 خرداد 1396 05:39 ق.ظ
I would like to thank you for the efforts you have put in penning this blog.
I really hope to view the same high-grade blog
posts from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now ;)
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 06:39 ب.ظ
It is in reality a nice and helpful piece of info. I'm glad that you simply shared
this helpful information with us. Please stay us up to date like this.
Thank you for sharing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.