تبلیغات
رمضانیه - مطالب تیر 1391
بدون شرح.........
نظرات |



:: مرتبط با:
نویسنده : رمضانیه
تاریخ : شنبه 31 تیر 1391
زمان : 02:47 ق.ظ
لینک های صوت دیگر ادعیه ...
نویسنده : رمضانیه
تاریخ : جمعه 30 تیر 1391
زمان : 02:19 ق.ظ
شبكه سحر هفت مجموعه تلویزیونی در ماه رمضان پخش می‌كند
نظرات |

شبكه سحر هفت مجموعه تلویزیونی در ماه رمضان پخش می‌كند

تهران - مجموعه های تلویزیونی 'نردبام آسمان'، 'حلقه سبز'، ' روز حسرت'، 'سقوط یك فرشته'، 'صاحبدلان'، 'تلنگر' و 'شكرانه' ماه رمضان در شبكه جهانی سحر پخش می‌شود.

1391/04/26 - 00:17

به گزارش روز شنبه ایرنا، مجموعه‌های 'نردبام آسمان' و 'حلقه سبز' از سیمای آذری، 'روز حسرت' از سیمای اردو، 'شكرانه' از سیمای كردی، 'روز حسرت' از سیمای بوسنیایی، ' سقوط یك فرشته' از سیمای انگلیسی و 'صاحبدلان' از سیمای فرانسوی شبكه سحر پخش خواهد شد.

**ویژه برنامه 'جغرافیای قصه' در ماه مبارك رمضان هر روز به جز جمعه ها از شبكه رادیویی نمایش پخش می‌شود.

ابن برنامه در سه بخش به آیین‌ها و مناسك ماه رمضان، جایگاه شخصیت امام علی (علیه السلام) در قصه های فولكلور ایران و ترانه‌های عامیانه و نیز روضه قنبر و روضه خوانی می‌پردازد.

** شخصیت های مطرح سینما و تلویزیون در برنامه 'گفت و گوی تنهایی' شبكه چهار از تجربه‌های معنوی خود می گویند.

'گفت و گوی تنهایی' در 30 قسمت 40 دقیقه‌ای ویژه ماه مبارك رمضان تهیه و تولید می‌شود و رضا كیانیان، كمال تبریزی، شهاب حسینی و ... از جمله هنرمندانی هستند كه در این برنامه با آنها گفت و گو خواهد شد.

** برنامه 'بحث روز' شبكه رادیویی تهران این هفته موضوع آگهی های وسوسه انگیز برای فریب افكار عمومی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

** مراحل ساخت و پشت صحنه فیلم سینمایی 'من ترانه 15 سال دارم' ساخته رسول صدر عاملی 25 تیر ماه در برنامه 'یك فیلم، یك تجربه'» نمایش داده می شود.

'من ترانه 15 سال دارم' فیلمی با موضوعی اجتماعی است كه در سال 1380 تولید شد و برنده سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی و فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن (ترانه علیدوستی) از بیستمین جشنواره فیلم فجر است.

فراهنگ**2025**1588

** فیلم مستند 'خانه‌ای در مه' از مجموعه 'یك زندگی' به كارگردانی مختار نامدار و تهیه كنندگی جواد ظهیری فردا یكشنبه از شبكه مستند پخش می‌شود.

'یك زندگی' عنوان مجموعه‌ای است كه در قسمت‌های متفاوت به مضمون واحدی می‌پردازند و آن سرگذشت و زندگی یك انسان خاص است.



:: برچسب‌ها: شبكه سحر هفت مجموعه تلویزیونی در ماه رمضان پخش می‌كند ,
نویسنده : رمضانیه
تاریخ : جمعه 30 تیر 1391
زمان : 01:54 ق.ظ
ماه رمضان، ماه سخن گفتن عبد با ربّ
نظرات |

/ گفتاری از آیت الله مجتبی تهرانی پیرامون دعا- 1/
ماه رمضان، ماه سخن گفتن عبد با ربّ

 در این ماه دیگر هیچ حجابی نیست. یعنی از ناحیه خداوند نسبت به بندگانش هیچ حجابی نیست. هیچ دری بسته نیست؛ اصلاً و ابداً. تمام درب ها باز است. اگر بخواهیم این را تنزّل بدهیم باید بگوییم، هر تقاضایی -اگر متناسب با دربی از درب های رحمت الهی باشد این تقاضا به ربّ می رسد؛ هر تقاضایی! چه مادی و چه معنوی.


"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُكَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْكَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْك "[1]
خدایا بر محمد و خاندانش درود فرست و صدایم را بشنو هنگامی كه تو را صدا می زنم؛ به دعایم گوش فرا ده، آن هنگام كه تو را می خوانم و رو به من فرما در آن زمان كه با تو نجوا می كنم. همانا من به سوی تو فرار كرده ام و در مقابل تو ایستاده-ام.

ماه رمضان، ماه سخن گفتن ربّ با عبد
-------------------------------------------
به عنوان جلسه اول، دوباره ذهن های دوستان را متوجه دو مطلب می كنم. اوّل، این معنا كه ماه مبارك رمضان به حسب آنچه كه اهل معرفت می گویند، ماه سلوك إلی‌الله‌تعالی و دار ضیافت‌الله است. طبق آنچه كه ما در معارفمان داریم، مطلب این است كه این ماه، ماهی است كه ربّ با عبدش سخن گفته است. به حسب روایتی كه من سابقاً از امام صادق(علیه السلام) نقل كردم، كتب آسمانیه از تورات و انجیل و زبور تا قرآن، همه در ماه مبارك رمضان به پیامبران الهی نازل شده است. یعنی این ماه، ماهی است كه خداوند با بندگانش سخن گفته است و آن ها را مورد خطاب قرار داده و مورد عنایت خاصّه خودش قرار داده است.

ماه رمضان؛ بهار قرآن
-----------------------
لذا ما در روایات بسیار داریم كه در ماه مبارك رمضان، به قرائت قرآن سفارش شده است. حالا جهت آن را بعداً عرض می كنم.[2] ما در روایاتمان نسبت به این موضوع، تعبیرات مختلفی داریم. این روایت از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است و معروف است: "لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان "[3] هرچیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارك رمضان است. یا روایتی كه از امام صادق(علیه السلام) است كه راجع به ماه ها حضرت می فرماید: "فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ " تا به این جمله می رسد: "فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ "[4] تو به این ماه با قرآن رو بیاور! حالا من عرض خواهم كرد كه منظور چیست. یا در آن خطبه معروفی كه از پیغمبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است، حضرت فرمود: "أَیهَا النّاس... إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَة " تا اینجا "وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور ".[5] این تعبیر هست كه اگر كسی یك آیه از قرآن را در این ماه تلاوت كند، اجر او مثل این است كه در ماه های دیگر یك ختم قرآن كرده باشد. این اجرِ خیلی زیادی است.

ختم قرآن؛ سنت ائمه: در ماه مبارك رمضان
-----------------------------------------------
یك روایت در وسائل از مُقنع مفید(رضوان الله علیه) نقل شده كه در آن آمده حضرات ائمه در ماه مبارك رمضان ده ختم قرآن می‌كردند. یعنی هر سه روز، یك ختم قرآن. روایتی است كه محدث قمی از مرحوم مجلسی(رضوان الله علیه) نقل می‌كند كه در یك حدیث هست كه بعضی از ائمه(علیهم السلام) در ماه مبارك رمضان، چهل ختم قرآن می كردند و اگر هر ختم قرآن را ثوابش را به روح مقدس یكی از چهارده معصوم(علیهم السلام) هدیه كند، ثوابش مضاعف می‌شود. در آن روایت دارد كه هر ختم قرآنی كه می كردند، ثوابش را به یكی از معصومین(علیهم السلام) هدیه می كردند. این ها یعنی چه؟

چرا تلاوت فراوان؟
---------------------
حالا جهت این بود كه اثر این كارها در قیامت این است كه همنشین با قرآن می شوند. می خواستم این را عرض كنم كه در روایت دارد اجر چنین كسی آن است كه در روز قیامت با ائمه(علیهم السلام) باشد. این همه سفارش كه می كنند كه در ماه مبارك رمضان هرچه می توانید قرآن تلاوت كنید، برای این است. من اشارتاً عرض كنم كه -قبلاً هم روی آن تأكید كردم كه- اهل معرفت می گویند قرآن كلامی است كه از مصدر وحی برای بندگان صادر شده و نزول پیدا كرده است. تلاوت قرآن، یادآور این معنا است كه در این ماه، خدا بندگان را مخاطب قرار داده است و این معارف را به وسیله انبیائش برای آن ها فرستاده است.

"أَیهَا النّاس "، "أَیهَا المُؤمِنون "، این خطاب های قرآنی یك افتخار برای بندگان است. مایه افتخار و مباهات است. قرآن خواندن در این ماه به این معنا است كه برای انسان یادآور این نكته است كه در این ماه من مورد عنایت الهی قرار گرفته‌ام و او به وسیله انبیائش مرا مخاطب قرار داده است و من را به حساب آورده و مرا از بقیه حیوانات جدا كرده و این معارف را برای من فرستاده است. خودِ این لذت بخش است! این كه ائمه(علیهم السلام) در این ماه ده ختم یا چهل ختم قرآن می-كردند و حتی بعضی از روایات را كه من دیده‌ام اصلاً رقم هم نمی گذارد، برای این مطلب است.

لذّت تكرار خطاب محبوب
----------------------------
در یك روایت هست كه زین العابدین (صلوات الله علیه)در این ماه سخن كه می گفت، سخن او یا آیات الهی بود و یا دعا. این ها همه گویای این معنا است كه خودِ این تكرار كلام ربّ لذت بخش است. یعنی اگر یك رابطه محبت، بین مُحبّ و محبوب باشد، اقتضایش این است كه انسان سخن محبوبش را یادآوری كند. چقدر هم لذت می برد كه محبوب این سخنان را به من گفته است! اگر مُحبّ، مُحبّ واقعی باشد سخن محبوب برای او لذت بخش است و تكرار آن به او جلا می‌بخشد و به روحش صفا می‌بخشد. لذا ما در روایات می بینیم كه اینطور سفارش شده است كه قرآن نازل را تلاوت كنید.

ماه رمضان، ماه سخن گفتن عبد با ربّ
--------------------------------------------
در گذشته من این را عرض كردم كه اهل معرفت از دعا به "قرآن صاعد " تعبیر می كنند. یعنی محبوب و مولا، اجازه فرموده است كه بنده در این ماه از هر دری با او سخن بگوید. این مطلب در روایات ما هست و تأكید هم شده كه خدا به من اجازه داده است كه در این ماه با او حرف بزنم.[6] به تعبیر دیگر این ماه، ماه سخن گفتن بین "محبوب و مُحبّ " و "مُحبّ و محبوب " است؛ ماه گفتگوی "ربّ با عبد " و "عبد با ربّ " است. از طرفی ماه سخنان ربّ را تكرار كردن و لذت-بردن است و از طرف دیگر ماهی است كه عبد سخنانش را با ربّش می‌گوید.[7]

هر چه می خواهی درخواست كن!
---------------------------------------
این تعبیراتی كه ما در روایاتمان نسبت به ماه مبارك رمضان داریم كه از امام صادق(علیه السلام) منقول است كه علی(علیه السلام) فرمود: "عَلَیْكُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاء "[8] یعنی هیچ كدام از خواسته هایت را كنار نگذار! هر خواسته‌ای داری بگو! معنای "كثرت " این است؛ چه مادی، چه معنوی، این خواسته‌ها را با خدا در میان بگذار و از او تقاضا كن.

ماه باز شدن درب های آسمان
----------------------------------
این مطلب یك سرّی دارد كه من نمی خواهم وارد آن مسائل شوم كه مسائل پیچیده ای است.[9] اما ما نسبت به ماه مبارك رمضان این را داریم كه "إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِی أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ "؛[10] تمام درب های آسمان، از شب اول ماه رمضان تا آخرین شب باز شده است. در روایت "درب ها " دارد. این تعبیر "ابواب " كه در اینجا هست، این یعنی چه؟

روایت از علی(علیه السلام) دارد: "أَلَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ مُفَتَّحَةٌ مِنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْه‏ "؛[11] من این روایت را قبلاً نخوانده بودم. آگاه باشید كه درب هاآسمان -تعبیر به "ابواب " می كند- از شب اول ماه مبارك رمضان باز است. فقط به یك نكته‌اش اشاره كنم؛ یعنی تمام حُجُب از ناحیه ربّ، برداشته شده است. در این ماه دیگر هیچ حجابی نیست. یعنی از ناحیه خداوند نسبت به بندگانش هیچ حجابی نیست. هیچ دری بسته نیست؛ اصلاً و ابداً. تمام درب ها باز است. اگر بخواهیم این را تنزّل بدهیم باید بگوییم، هر تقاضایی -اگر متناسب با دربی از درب های رحمت الهی باشد- این تقاضا به ربّ می رسد؛ هر تقاضایی! چه مادی و چه معنوی به ربّ می رسد و به هیچ مانعی از آن ناحیه برخورد نمی كند. چون ابواب سماء باز است.

خود خدا همه دعاها را می شنود!
----------------------------------------
نتیجه آن چیست؟ نتیجه آن این است كه این تقاضاها در این ماه بی جواب نمی ماند. به تعبیر روز هیچ دعایی به بایگانی نمی رود! بلكه مستقیم به دست خودش می رسد؛ مستقیم خودش می شنود. به این جملات مناجات علی(علیه السلام) كه من این چند سال اول بحثم می خوانم و در روایت دارد كه همه ائمه(علیه السلام) این مناجات را می‌خواندند، دقت كنید: "وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُكَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُكَ‏ " خطاب به خودِ خدا می كند. هیچ كدام از این تقاضاها بدون جواب نمی ماند.

به همه دعاها پاسخ مثبت داده می شود!
----------------------------------------------
لذا ما در روایت از پیغمبر اكرم(صلّی الله علیه و آله وسلّم) داریم كه حضرت فرمود: "وَ دُعائُكُم فیهِ مُستَجاب "[12] یعنی دعای شما در ماه مبارك رمضان بی جواب نمی ماند. این دعاها مستجاب است و بی جواب نمی ماند. اما جواب چیست ؟ آن‌وقت علی(علیه السلام) می گوید: "أَلَا وَ الدُّعَاءُ فِیهِ مَقْبُولٌ "[13] جواب ها همه مثبت است. هیچ جواب منفی در كار نیست. هیچ دعایی جواب منفی ندارد. لذا این كه من بحثم را متمركز كردم روی دعا و تقسیماتی كه قبلاً ذكر نكردم، به این دلیل است كه این مطالب را تكمیل كنم.

رحمت بی كران خداوند در این ماه
--------------------------------------
اما یك روایت بخوانم و آن روایت این است كه در هر روز از ماه مبارك رمضان هنگام افطار خداوند هزار هزار نفر را از آتش نجات می دهد و شب جمعه و روز جمعه ماه مبارك رمضان "در هر ساعت " این كار را می كند. یعنی هر ساعت شب جمعه و هر ساعت روز جمعه، هزار هزار نفر را از آتش نجات می دهد. بعد در روایت دارد آن كسانی را آزاد می كند كه مستحق عذاب هستند. این ماه، یك چنین ماهی است.


______________________________________________________
پی نوشت

[1]. بحارالأنوار 91 96
[2]. من جلسات گذشته، در این سنوات به این روایات كه الآن می خوانم، چندان اشاره ای نداشتم. ولی این ها را امشب عرض می كنم. چون ذیل آن می خواهم مطلبی را عرض كنم كه قبلاً نگفته بودم.
[3]. الكافی 2 630
[4]. وسائل‏الشیعة 10 305
[5]. وسائل‏الشیعة 10 313
[6]. كه بعد ـ انشاء الله ـ من وارد می شوم؛ جهت مأثوره و غیرمأثوره اش را هم داریم؛
[7]. من سال گذشته دعاهای غیرمأثور را بحث كردم. مولا به او اجازه داده آنچه را كه از امور مادی و معنوی از مولایش تقاضا دارد، البته با آن آداب و شروطی كه من گذشته گفتم، این ها را مطرح كند.
[8] . الكافی 4 88
[9]. من این را گذشته هم مطرح كرده بودم آن هایی كه اهل آن هستند مراجعه كنند به روایات
[10]. مستدرك‏الوسائل 7 421
[11]. وسائل‏الشیعة 10 304
[12]. فضائل‏الأشهرالثلاثة 77
[13]. وسائل‏الشیعة 10 304


نویسنده : رمضانیه
تاریخ : پنجشنبه 29 تیر 1391
زمان : 10:51 ق.ظ
ما از فوتبالیست های مسلمان لیگ های اروپایی کمتریم؟
نظرات |

ادداشت فارس به بهانه برگزاری مسابقات ورزشی در ماه مبارک رمضان
ما از فوتبالیست های مسلمان لیگ های اروپایی کمتریم؟

خبرگزاری فارس:هواداران تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا پرافتخارترین تیم فوتبال اروپا که مسلمان هم نیستند به احترام برخی بازیکنان تیمشان که روزه‌دارند، بعد از غروب آفتاب در خیابان‌های برنابئو جشن "رامادان" برگزار می‌کنند

خبرگزاری فارس: ما از فوتبالیست های مسلمان لیگ های اروپایی کمتریم؟

 به گزارش خبرگزاری فارس، دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاهی کشورمان 29 تیرماه در شرایطی آغاز خواهد شد که هفته‌های ابتدایی این مسابقات با ماه مبارک رمضان همزمان شده و این موضوع دغدغه‌هایی را به همراه داشته است.

پیش از این هم برگزاری این رقابت‌ها در سال‌های گذشته در ماه رمضان و پس از افطار حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورده بود اما به نظر می‌رسد امسال همزمانی آغاز ماه مبارک با لیگ برتر حساسیت‌های بیشتری را در کشورمان به وجود آورده و واکنش‌های متفاوتی را برای برگزاری این رقابت‌ها شاهد هستیم.

بدون شک ماه مبارک "رمضان" ماه میهمانی خدا و یکی از اسمای الهی است و در تقویم مسلمانان به عنوان محبوب‌ترین ماه نزد باریتعالی محسوب می‌شود که پاسداشت و احترام به این ماه بزرگ اوجب واجبات است و وظیفه هر فرد مسلمان حفظ حرمت این ماه و روزه‌داری است و افراد غیرمسلمان نیز باید در کشور اسلامی به حفظ حرمت آن بپردازند.

مقوله ورزش نیز در جوامع بشری به خصوص در جامعه اسلامی مورد تایید و وثوق علمای بزرگ اسلام قرار دارد و به نوعی سفارش به امر ورزش در سیره و کلام ائمه اطهار و معصومین ساری و جاری بوده است.

با توجه به این موارد، می‌توان پیوند این ماه مبارک و برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال را مانند فرصتی به فال نیک گرفت و با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی مناسب بیش از پیش در جامعه اسلامی به نقش ورزش و معنویت در کشومان پرداخت، بدون اینکه خدشه‌ای بر اعتقادات و شعائر دینی وارد شود.

البته در گذشته اتفاقاتی در فوتبال کشورمان رخ داده و به نوعی حرمت ماه رمضان توسط برخی به خصوص در فصل گذشته لیگ برتر نادیده گرفته شده و این بداخلاقی‌ها که زمینه‌ساز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه شده اعتراض به حق برخی از علمای اسلام را به همراه داشته است و این مراجع بزرگوار به پاسداشت و ارج نهادن به این ماه بزرگ الهی تاکید ورزیده‌اند.

با تمام این اوصاف اما نمی‌توان از نقش پررنگ ورزش در تزریق شادابی و نشاط در کشورمان گذشت. همه آگاه هستند که سرمایه اصلی تمامی کشورها قشر نوجوان و جوان هر جامعه است و بدون شک پویایی و حرکت که زمینه‌ساز پیشرفت در تمامی ابعاد (فرهنگی، علمی، اقتصادی و ...) توسط همین اقشار که خوشبختانه بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند اتفاق می‌افتد و ورزش به عنوان بهترین عامل در نشاط‌بخشی این قشر که مستقیما با بطن جوامع در ارتباط هستند می‌تواند تاثیر شگرفی را با خود به همراه داشته باشد.

 

در این‌باره همزمانی ماه رحمت خدا با برگزاری مسابقات ورزشی (لیگ برتر فوتبال) می‌تواند اثربخشی دو چندانی را در قشر جوان کشورمان به همراه داشته باشد و اثرات مثبتی را در جامعه اسلامی کشورمان به ارمغان بیاورد.

برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند برای برگزاری مسابقات بدون اینکه خدشه‌ای در برنامه‌های دینی و مذهبی پس از افطار داشته باشد، به‌گونه‌ای که مردم فرصت کافی برای انجام فرائض دینی خود داشته باشند و پس از آن به تماشای مسابقات بپردازند، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

برگزاری مراسم‌های مناسبتی این ماه در ورزشگاه‌ها، به خصوص در میان دو نیمه فوتبال می‌تواند بیش از پیش رنگ و بوی معنویت را در استادیوم‌ها و میان تماشاگران و بازیکنان به ارمغان بیاورد و تاثیر بسزایی در پاک‌سازی فضای ورزشی از هر گونه خطا و عمل ناهنجار به همراه داشته باشد.

فرارسیدن ماه مبارک رمضان به خودی خود معنویت خاصی را در جامعه بوجود می‌آورد و آمار بسیاری از ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌ها در جامعه کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند نقش بسیار مهمی در سالم سازی محیط‌های ورزشی ایفا کند و درنهایت در فرهنگ‌سازی ورزش کشورمان تاثیر شگرف و مناسبی را به همراه داشته باشد.

همان‌گونه که در کشورهای اروپایی بسیاری از بازیکنان مسلمان در بالاترین سطح فوتبال به امر روزه‌داری با وجود بازی‌های سنگین و دشوار می‌پردازند، بازیکنان شاغل در لیگ برتر کشورمان نیز می‌توانند به صورت علمی و اصولی با رعایت قواعد، بدون آسیب رساندن به خود و تیم، به این فریضه سفارش شده در اسلام بپردازند و پس از ساعاتی بعد از افطار بدون هیچ مشکلی به انجام مسابقات بپردازند.

روزه‌داری بازیکنان فوتبال که بسیاری از آن‌ها الگوی جوانان کشورمان محسوب می‌شوند، ناخودآگاه تاثیرشگرفی در نوجوانان و جوانان خواهد گذشت و می‌تواند به عنوان یک تبلیغ "ورزشی - دینی" محسوب شود و بیش از پیش  فضای معنوی را در جامعه کشورمان بوجود آورد.

وقتی بازیکنان مسلمانی نظیر زین الدین زیدان، کریم‌بن‌زما، مسعود اوزیل، نوری شاهین و حمیت آلتینتوپ (رئال مادرید)، سمیر نصری (منچسترسیتی)و ... و در گذشته بازیکنی مانند زین‌الدین زیدان در بالاترین سطح فوتبال جهان به روزه‌داری می‌پردازند آیا بهانه‌ای برای بازیکنان ایرانی در لیگ به مراتب سطح‌پایین‌تر کشورمان باقی می‌ماند که به روزه‌داری روی نیاورند.

 وقتی هواداران تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا قهرمان فصل گذشته لالیگا و پرافتخارترین تیم فوتبال اروپا که اکثرا هم مسلمان نیستند به احترام برخی از بازیکنان تیمشان که روزه‌دار هستند تا قبل از غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کنند و پس از آن در خیابان‌های برنابئو به احترام بازیکنان مسلمان تیمشان جشن "رامادان" برگزار می‌کنند آیا این موضوع نشان دهنده جنبه تبلیغی اسلام و تاثیرگذاری جنبه مثبت و معنوی کامل‌ترین دین بر روی کره خاکی نیست.

در منطقه آندولس اسپانیا که مسلمانان بیشتری زندگی می‌کنند ماه مبارک رمضان هم نمود بیشتری پیدا می‌کند و بازیکنان مسلمان تیم‌های رئال بتیس و سویا به صورت داوطلبانه و نوبتی مراسم افطاری در مساجد آندولس برگزار می‌کنند و قطعا بازیکنان فوتبال کشورمان نیز در این ماه مبارک می‌توانند به این موضوع بپردازند و آیا چنین کاری توسط فوتبالیست‌های کشورمان تاثیر معنوی شگرفی را در جامعه به وجود نخواهد آورد و آیا جوانان کشورمان بیش از پیش به تبعیت از الگوهای خود به سمت معنویت گرایش نخواهند یافت و آیا ورزش نمی‌تواند در تزریق معنویت در جامعه در کنار سایر جنبه‌های تبلیغی قرار بگیرد.

در نهایت اینکه قصد نگارنده از این نوشتار ضمن احترام به سایر نظرها و دیدگاه‌های بزرگان، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل ماه پربرکت رمضان و پیوند مناسب با مقوله ورزش است که با استفاده به‌جا و برگزاری مسابقات ورزشی در زمان‌های مناسب در این ماه پربرکت، می‌توان اثربخشی معنوی چند برابری را در جامعه به وجود آورد.

رسیدن به این مهم بستگی به عملکرد مدیران باشگاه ها و مسئولان برنامه ریز در فوتبال کشورمان دارند، آنها می توانند با برنامه ریزی مطلوب تر و تمرکزی ویژه تر، نهایت بهره را از این مبارک ببرند و جوانان در کنار فوتبال، از فرایض این ماه عزیز نیز بهره‌مند شوند.

 گزارش از مهدی آقامحمدی



:: برچسب‌ها: ماه رمضان91 , ماه رمضان1391 , اس ام اس ماه رمضان91 , ماه مبارک رمضان ,
نویسنده : رمضانیه
تاریخ : پنجشنبه 29 تیر 1391
زمان : 09:58 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.